Biologia
Komórki: rozróżnianie komórek jądrowych i bezjądrowych oraz ich przykłady w organizmach.
Budowa komórki roślinnej: rozpoznawanie podstawowych elementów komórki roślinnej i ich funkcji.
Skóra: budowa skóry, jej funkcje ochronne oraz choroby skóry wywołane przez drobnoustroje.
Aparat ruchu: układ szkieletowy i mięśniowy, rola kości, stawów i mięśni w ruchu.
Układ pokarmowy: elementy układu pokarmowego i ich funkcje (trawienie, wchłanianie pokarmu).
Układ krwionośny: budowa serca, naczyń krwionośnych oraz funkcje krwiobiegu.
Układ limfatyczny: funkcje układu limfatycznego i rola układu odpornościowego w obronie organizmu.
Oddychanie: mechanizm oddychania, rola układu oddechowego w wymianie gazów.
Układ wydalniczy: funkcje układu wydalniczego i rola moczu w oczyszczaniu organizmu.
Hormony: rola hormonów w regulacji procesów życiowych, przykłady chorób układu dokrewnego.
Układ nerwowy: budowa i funkcje mózgu, rdzenia kręgowego oraz mechanizm działania odruchów.
Zmysły: budowa i funkcje narządów zmysłów, takich jak wzrok, słuch, powonienie, smak i dotyk.
Układ rozrodczy: funkcje męskiego i żeńskiego układu rozrodczego oraz etapy rozwoju człowieka.
Homeostaza: znaczenie równowagi wewnętrznej organizmu oraz zależności między układami.
Geografia
Kontynenty: charakterystyka kontynentów: Azji, Afryki, Ameryki Północnej i Południowej, Australii i Antarktydy.
Typy klimatu i krajobrazu: rozróżnianie typów klimatu i krajobrazu występujących na wymienionych kontynentach.
Formy ukształtowania terenu: znajomość najważniejszych form ukształtowania terenu oraz ich lokalizacja na mapie.
Położenie i gospodarki państw: znajomość położenia i gospodarek wybranych państw, takich jak Chiny, Indie, Japonia, USA, Brazylia, Egipt.
Wpływ środowiska geograficznego: analiza wpływu środowiska geograficznego na rozwój gospodarki, osadnictwa i życie ludzi.
Problemy współczesnego świata: rozumienie problemów, takich jak zmiany klimatyczne, degradacja środowiska, urbanizacja.
Wykorzystanie map i danych: umiejętność korzystania z map tematycznych, atlasów geograficznych, diagramów, wykresów i danych statystycznych.
Terminy geograficzne: znajomość pojęć, takich jak rozwój zrównoważony, gęstość zaludnienia, PKB, rolnictwo intensywne i ekstensywne.
Historia
Rewolucja przemysłowa: skutki rewolucji przemysłowej oraz procesów urbanizacji i migracji.
Ideologie XIX wieku: charakterystyka ideologii takich jak liberalizm, nacjonalizm, socjalizm.
Polska pod zaborami: sytuacja Polaków, przyczyny i przebieg powstań narodowych (listopadowe, styczniowe).
Wielka Emigracja: działania Wielkiej Emigracji, postacie: Mickiewicz, Słowacki, Chopin, Traugutt.
Praca organiczna: znaczenie pracy organicznej i pracy u podstaw.
I wojna światowa: wydarzenia związane z I wojną światową oraz odzyskaniem niepodległości przez Polskę.
Mapa historyczna: posługiwanie się mapą historyczną, osią czasu i analizowanie źródeł historycznych.
Związki przyczynowo-skutkowe: dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych między wydarzeniami i uporządkowanie ich chronologicznie.
Język polski
Język polski: rozpoznawanie i stosowanie różnych części mowy (czasownik, imiesłów, zaimek itp.).
Odmiana czasowników: znajomość zasad odmiany czasowników, rozróżnianie trybów, czasów, aspektów, strony czynnej i biernej.
Zdania: posługiwanie się zdaniami pojedynczymi i złożonymi (współrzędnie i podrzędnie), znajomość ich budowy i funkcji składniowych.
Części zdania: znajomość rodzajów podmiotów, orzeczeń, przydawek, dopełnień i okoliczników.
Mowa zależna: rozróżnianie mowy zależnej i niezależnej.
Pisownia i interpunkcja: znajomość zasad pisowni łącznej i rozdzielnej (np. z „nie”), stosowanie reguł interpunkcyjnych i ortograficznych.
Tworzenie tekstów: pisanie rozprawek, charakterystyk, opisów sytuacji i przeżyć, przemówień, wywiadów.
Spójność wypowiedzi: budowanie spójnych, logicznych, stylistycznie i językowo poprawnych wypowiedzi.
Środki językowe: stosowanie środków językowych dynamizujących tekst, spójników, wyrażeń bliskoznacznych i antonimów.
Lektury obowiązkowe: znajomość lektur obowiązkowych, takich jak Kamienie na szaniec, Mały Książę, Zemsta, Dziady cz. II, Opowieść wigilijna, utwory Mickiewicza, Kochanowskiego, Norwida, Krasickiego.
Gatunki literackie: rozpoznawanie gatunków literackich (ballada, fraszka, dramat, reportaż, sonet).
Analiza utworów: rozumienie tematyki utworów i ich kontekstów historycznych, analiza środków stylistycznych i symboliki.
Analiza tekstów: analiza tekstów poetyckich i prozatorskich pod kątem treści, formy i przesłania.
Opis dzieł sztuki: opisywanie dzieł sztuki i znajomość ich typów (malarstwo, rzeźba, fotografia).
Epoki literackie: znajomość najważniejszych informacji o epoce romantyzmu, oświecenia i współczesności.
Czytanie ze zrozumieniem: czytanie ze zrozumieniem tekstów literackich i użytkowych.
Formułowanie opinii: formułowanie własnych opinii i argumentów.
Kompozycja wypowiedzi: znajomość funkcji elementów kompozycyjnych wypowiedzi pisemnych i ustnych.
Język angielski
Szczegółowe informacje: wyszukiwanie szczegółowych informacji w krótkich nagraniach.
Odpowiedzi na podstawie nagrania: wybieranie poprawnej odpowiedzi spośród podanych opcji na podstawie wysłuchanego dialogu lub monologu.
Kontekst wypowiedzi: rozumienie kontekstu wypowiedzi i wybieranie odpowiedniego słowa do uzupełnienia zdania.
Słuchanie: koncentracja na nagraniu i wyłapywanie istotnych detali.
Rozumienie tekstów: rozumienie ogólnego sensu prostych tekstów o tematyce bliskiej uczniowi.
Szczegóły w tekście: wyszukiwanie szczegółowych informacji w tekście i określanie prawdziwości zdań.
Chronologia wydarzeń: uporządkowanie wydarzeń w tekście według chronologii.
Spójność tekstu: uzupełnianie tekstu brakującymi zwrotami, co świadczy o zrozumieniu spójności i logiki tekstu.
Odpowiedzi na pytania: udzielanie odpowiedzi na pytania dotyczące tekstu, wybierając poprawną opcję.
Słownictwo kontekstowe: rozumienie słownictwa w kontekście i stosowanie go do zrozumienia całości tekstu.
Słownictwo tematyczne: znajomość i aktywne używanie słownictwa z 14 obszarów tematycznych omawianych w ciągu roku.
Uzupełnianie zdań: uzupełnianie zdań odpowiednimi wyrazami z podanego banku słów.
Łączenie zwrotów: łączenie zwrotów w logiczne zdania, dopasowując początek do odpowiedniego zakończenia.
Wybór słów: wybieranie prawidłowego słowa spośród dwóch lub więcej opcji, wykazując się znajomością subtelnych różnic w znaczeniu.
Uzupełnianie zdań: uzupełnianie zdań brakującymi wyrazami, podając pierwszą literę.
Opisywanie zjawisk: opisywanie podstawowych zjawisk pogodowych, katastrof naturalnych, sprzętu elektronicznego, typów filmów, aktywności sportowych, relacji rodzinnych i społecznych.
Czasy gramatyczne: poprawne stosowanie czasów gramatycznych: Present Simple, Past Simple, Present Continuous, Future Simple, konstrukcji "be going to", Present Perfect, Past Continuous w zdaniach twierdzących, przeczących i pytających.
Stosowanie czasów: rozróżnianie i poprawne stosowanie wyżej wymienionych czasów w kontekście.
Przyimki: rozumienie i stosowanie podstawowych przyimków miejsca i czasu.
Rzeczowniki: rozróżnianie rzeczowników policzalnych i niepoliczalnych oraz ich stosowanie w zdaniach.
Czasowniki modalne: poprawne używanie czasowników modalnych i posiłkowych: to be, have got, can, could, should, must, like, hate, love, enjoy.
Przedimki: stosowanie przedimków a/an, the oraz umiejętność użycia zerowego przedimka.
Przymiotniki dzierżawcze: rozumienie i stosowanie przymiotników dzierżawczych oraz dopełniacza saksońskiego.
Stopniowanie przymiotników: stopniowanie przymiotników w stopniu wyższym i najwyższym.
Zaimki: używanie zaimków osobowych, w funkcji dopełnienia, dzierżawczych i wskazujących.
Konstrukcje zdaniowe: tworzenie prostych konstrukcji zdaniowych: "there is/are", tryb rozkazujący, rozumienie podstaw zdań przydawkowych i warunkowych (typu 0 i I) oraz pytań "wh-questions".
Matematyka
Proporcjonalność: rozpoznawanie, czy dwie wielkości są wprost proporcjonalne oraz rozwiązywanie zadań z proporcjonalnością prostą przy użyciu tabel i obliczeń.
Ułamki: obliczanie ułamka danej liczby.
Procenty: rozumienie pojęcia procentu i jego zastosowania w życiu codziennym, zamienianie procentów na ułamki i odwrotnie.
Promile: znajomość pojęcia promila i umiejętność jego obliczania.
Obliczania procentów: obliczanie procentu danej liczby oraz znajdowanie liczby, gdy dany jest jej procent.
Zwiększenie i zmniejszenie: rozumienie pojęć "o ile procent więcej/mniej" i obliczanie ich.
Punkty procentowe: rozróżnianie i obliczanie punktów procentowych.
Obniżki i podwyżki: wykonywanie obliczeń procentowych związanych z obniżkami, podwyżkami i podatkami (VAT).
Praktyczne zastosowanie procentów: rozumienie zastosowania procentów w praktyce, np. stężenie procentowe roztworu.
Potęgowanie: rozumienie potęgowania jako skróconego zapisu mnożenia, znajomość podstawy i wykładnika potęgi.
Działania na potęgach: znajomość i stosowanie zasad działań na potęgach.
Notacja wykładnicza: zapisywanie bardzo dużych i bardzo małych liczb w notacji wykładniczej, porównywanie liczb zapisanych w tej notacji.
Dodawanie i odejmowanie w notacji wykładniczej: wykonywanie dodawania i odejmowania liczb w notacji wykładniczej.
Duże liczby: znajomość słownych nazw dużych liczb i ich związku z notacją wykładniczą.
Pierwiastki kwadratowe: rozumienie pojęcia pierwiastka kwadratowego i obliczanie go dla liczb nieujemnych.
Własności pierwiastków: znajomość własności pierwiastków, takich jak wyłączanie i włączanie czynnika przed i pod znak pierwiastka.
Pierwiastki wymierne i niewymierne: rozróżnianie pierwiastków wymiernych i niewymiernych.
Pierwiastki sześcienne: znajomość pojęcia pierwiastka trzeciego stopnia (sześciennego) i umiejętność jego obliczania, także dla liczb ujemnych.
Działania na pierwiastkach: stosowanie zasad mnożenia i dzielenia pierwiastków sześciennych.
Działania na potęgach i pierwiastkach: poprawne wykonywanie działań na potęgach i pierwiastkach.
Wyrażenia algebraiczne: znajomość definicji wyrażenia algebraicznego i obliczanie jego wartości liczbowej.
Sumy algebraiczne: rozumienie pojęcia sumy algebraicznej i jednomianu oraz wyodrębnianie wyrazów sumy algebraicznej.
Wyrazy podobne: rozróżnianie wyrazów podobnych i ich redukcja.
Nawiasy: znajomość zasad opuszczania nawiasów (z plusem i minusem przed nawiasem).
Mnożenie i dzielenie sum algebraicznych: mnożenie sumy algebraicznej przez liczbę lub jednomian, dzielenie sumy algebraicznej przez liczbę.
Zadania z wyrażeniami algebraicznymi: zapisywanie i rozwiązywanie zadań z wyrażeniami algebraicznymi i procentami.
Równania: znajomość definicji równania, rozumienie pojęcia rozwiązania równania i sprawdzanie, czy dana liczba jest rozwiązaniem.
Równania równoważne: rozumienie pojęcia równań równoważnych.
Rozwiązywanie równań: rozwiązywanie równań z jedną niewiadomą przy użyciu podstawowych zasad (dodawanie/odejmowanie, mnożenie/dzielenie obu stron równania).
Fizyka
Rozróżnianie wielkości liczbowych i wektorowych: podawanie cech wektorów (wartość, kierunek, zwrot, punkt przyłożenia).
Rodzaje oddziaływań: wymienianie i charakteryzowanie rodzajów oddziaływań (grawitacyjne, elektrostatyczne, magnetyczne, mechaniczne).
Siła: rozumienie, że miarą oddziaływań jest siła i potrafienie jej opisania.
Stany skupienia substancji: wiedza, że substancje zbudowane są z atomów i cząsteczek i występują w trzech stanach skupienia (stałym, ciekłym, gazowym).
Ciała stałe: charakteryzowanie ciał stałych (określony kształt i objętość, silne oddziaływania cząsteczek, podział na sprężyste, plastyczne, kruche oraz krystaliczne, amorficzne).
Ciecze: charakteryzowanie cieczy (określona objętość, zmienny kształt, rozszerzalność termiczna, słabsze oddziaływania cząsteczek, powierzchnia swobodna).
Siły spójności i przylegania: rozumienie pojęć sił spójności i przylegania oraz ich wpływu na powstawanie menisku (wklęsłego, wypukłego).
Gazy: charakteryzowanie gazów (brak określonej objętości i kształtu, znikome oddziaływania cząsteczek, ściśliwość).
Gęstość substancji: definiowanie gęstości substancji (d = m / V) i jej jednostek, potrafienie obliczania masy na podstawie gęstości i objętości.
Dyfuzja: rozumienie zjawiska dyfuzji jako dowodu cząsteczkowej budowy materii i ruchu cząsteczek.
Nacisk i parcie: definiowanie nacisku i parcia.
Ciśnienie: znajomość jednostki ciśnienia (Paskal) i jej definicji.
Ciśnienie hydrostatyczne: wyjaśnianie ciśnienia hydrostatycznego (p = d ⋅ g ⋅ h) i od czego zależy.
Ciśnienie atmosferyczne: rozumienie ciśnienia atmosferycznego i jego zależności od wysokości.
Prawo Archimedesa: znajomość prawa Archimedesa i warunków pływania ciał.
Ruch: rozumienie, czym jest ruch jako zmiana położenia względem układu odniesienia.
Parametry ruchu: wymienianie parametrów opisujących ruch (tor, droga, prędkość, przyspieszenie).
Ruch jednostajny prostoliniowy: charakteryzowanie ruchu jednostajnego prostoliniowego (v = s / t).
Ruch jednostajnie przyspieszony i opóźniony: charakteryzowanie ruchu jednostajnie przyspieszonego i opóźnionego, rozumienie pojęcia przyspieszenia (a = (vk - vp) / t).
Prędkość i droga w ruchu jednostajnie przyspieszonym: obliczanie prędkości i drogi w ruchu jednostajnie przyspieszonym z prędkością początkową równą zero.
Prędkość chwilowa i średnia: rozróżnianie prędkości chwilowej i średniej w ruchu niejednostajnym.
Praca mechaniczna: definiowanie pracy mechanicznej (W = F ⋅ s) i jej jednostki (dżul).
Związek pracy z energią: rozumienie związku między pracą a energią (ΔE = W).
Moc: definiowanie mocy (P = W / t) i jej jednostki (wat).
Energia kinetyczna i potencjalna: rozumienie, czym jest energia kinetyczna (Ek = 1/2 mv²) i potencjalna (Ep = m ⋅ g ⋅ h).
Zasada zachowania energii mechanicznej: znajomość zasady zachowania energii mechanicznej.
Siła jako przyczyna ruchu: rozumienie, że przyczyną ruchu jest siła.
Bezwładność: definiowanie bezwładności i wiedza, że jej miarą jest masa.
Przyspieszenie: stosowanie wzoru na przyspieszenie (a = F / m) i znajomość jednostki siły (niuton).
Spadanie swobodne: opisywanie spadania swobodnego ciał.
Siły oporu ruchu: rozumienie pojęcia sił oporu ruchu (tarcie, opory powietrza/wody) i czynników wpływających na ich wielkość.
Zasady dynamiki Newtona: znajomość i stosowanie trzech zasad dynamiki Newtona.
Siła tarcia: rozróżnianie siły tarcia statycznego i kinetycznego.
Energia wewnętrzna ciała: definiowanie energii wewnętrznej ciała.
Temperatura: rozumienie temperatury jako średniej energii kinetycznej cząsteczek.
Jednostki temperatury: znajomość jednostek temperatury (Kelwin, stopnie Celsjusza) i umiejętność ich przeliczania.
Przekazywanie ciepła: wyjaśnianie przekazywania ciepła (przewodnictwo cieplne, konwekcja, promieniowanie).
Przewodniki i izolatory ciepła: rozróżnianie przewodników i izolatorów ciepła.
Ciepło właściwe: definiowanie ciepła właściwego (Q = m ⋅ c ⋅ ΔT).
Zjawiska fizyczne: wyjaśnianie zjawisk topnienia, krzepnięcia, parowania i wrzenia, wskazywanie ich charakterystyki i czynników wpływających na szybkość.
Zmiana gęstości substancji: rozumienie, jak gęstość substancji zmienia się w zależności od stanu skupienia.
Chemia
Substancje proste i złożone: rozróżnianie substancji prostych (pierwiastki) i złożonych (związki), podawanie przykładów.
Symbole chemiczne: znajomość symboli chemicznych i umiejętność zapisywania wzorów.
Piktogramy zagrożenia: rozumienie pojęcia piktogramów zagrożenia.
Metale i niemetale: rozróżnianie metali i niemetali pod względem podstawowych właściwości.
Mieszaniny i stopy: definiowanie mieszaniny i stopu.
Korozja: znajomość sposobów zapobiegania korozji.
Równania reakcji chemicznych: zapisywanie równań reakcji chemicznych, rozróżnianie substratów i produktów.
Klasyfikacja reakcji: klasyfikowanie reakcji (synteza, analiza, wymiana).
Prawo zachowania masy: stosowanie prawa zachowania masy i uzgadnianie równań.
Pojęcie mola: znajomość pojęcia mola.
Drobiny substancji: rozumienie, że substancje składają się z drobin i wyjaśnianie zjawiska dyfuzji.
Stany skupienia materii: opisywanie stanów skupienia materii.
Budowa atomu: charakteryzowanie budowy atomu (jądro, elektrony, protony, neutrony).
Liczba atomowa i masowa: rozumienie pojęć liczby atomowej, masowej, izotopów.
Układ okresowy: znajomość budowy układu okresowego (grupy, okresy) i jego twórcy.
Atomy i jony: rozróżnianie atomów od jonów.
Więzi chemiczne: wyjaśnianie powstawania wiązań kowalencyjnego spolaryzowanego i jonowego.
Wartościowość pierwiastka: rozumienie pojęcia wartościowości pierwiastka.
Tworzenie nazw i wzorów: tworzenie nazw i wzorów prostych związków chemicznych.
Zanieczyszczenia powietrza: wymienianie źródeł i skutków zanieczyszczeń powietrza.
Redukcja zanieczyszczeń: znajomość sposobów redukcji zanieczyszczeń.
Tlenki niemetali: wymienianie głównych tlenków niemetali i ich zastosowań/występowania.
Roztwory: definiowanie roztworu, rozpuszczalności i stężenia procentowego.
Obliczanie stężenia roztworu: obliczanie stężenia procentowego roztworów.
Czynniki rozpuszczania: wymienianie czynników wpływających na szybkość rozpuszczania.
Roztwory nasycone i nienasycone: rozróżnianie roztworów nasyconych i nienasyconych.
Wskaźniki chemiczne: rozumienie działania wskaźników chemicznych do określania odczynu roztworów.
Wodorotlenki: definiowanie wodorotlenków, znajomość ich budowy, nazewnictwa i sposobów otrzymywania.
Dysocjacja jonowa zasad: wyjaśnianie procesu dysocjacji jonowej zasad.
Zastosowania wodorotlenków: znajomość zastosowań wybranych wodorotlenków.
Informatyka
Grafika komputerowa: zrozumienie podstaw i technik pracy z grafiką komputerową.
Internet: poznanie zasad działania i efektywnego wykorzystania Internetu.
Algorytmy: zaznajomienie się z podstawami algorytmiki, co pozwoli na rozwój logicznego myślenia.
Dokument tekstowy: opanowanie tworzenia, formatowania i zarządzania dokumentami tekstowymi.