Plan dla 8 klasy szkoły podstawowej

Ostatnia aktualizacja 2025-10-09
0 już się zarejestrował

O tym kursie

W ósmej klasie nauka nabiera tempa, a uczniowie stają przed coraz bardziej zaawansowanymi i wymagającymi tematami. Nasz kurs nie tylko pozwoli na utrwalenie dotychczasowej wiedzy, ale także pomoże w rozwoju nowych umiejętności, które przygotują do wyzwań czekających w szkole średniej.

Program edukacyjny dla uczniów ósmej klasy to kompleksowy zestaw materiałów, który stanowi kluczowy etap w nauce, rozwijając umiejętności zdobyte w poprzednich latach. Nauka staje się coraz bardziej złożona, a omawiane zagadnienia wymagają głębokiej analizy, krytycznego myślenia oraz samodzielnej pracy. W ramach kursu uczniowie będą poszerzać swoją wiedzę i umiejętności w przedmiotach takich jak:

  • język polski
  • matematyka
  • historia
  • geografia
  • informatyka
  • biologia
  • język angielski
  • chemia
  • fizyka
  • wiedza o społeczeństwie
  • edukacja dla bezpieczeństwa
  •  

Program jest zgodny z aktualną podstawą programową i wzbogacony o interaktywne ćwiczenia, wyzwania edukacyjne oraz nowoczesne metody nauczania. Dzięki temu nauka staje się bardziej angażująca i efektywna, a uczniowie zyskają solidne przygotowanie do nadchodzących egzaminów i kolejnych etapów edukacyjnych.



Dlaczego warto wybrać nasz program dla klasy 6?

1️⃣ Nauka przez różnorodność – gry, quizy i ćwiczenia sprawiają, że każdy uczeń klasy 8 znajdzie swoją ulubioną formę nauki, co zwiększa zaangażowanie i ułatwia przyswajanie materiału.

2️⃣ Innowacyjne narzędzie – nowoczesne technologie sprawiają, że lekcje stają się fascynujące i angażujące. Materiały edukacyjne są starannie opracowane, zapewniając uczniowi dostęp do uporządkowanej, kluczowej wiedzy w sposób przystępny i atrakcyjny.

3️⃣ Elastyczność korzystania z platformy – dostępność nauki 24/7 online daje szóstoklasiście pełną swobodę w organizowaniu nauki, co umożliwia idealne dopasowanie planu edukacji do rytmu życia całej rodziny.

4️⃣ Monitorowanie postępów – pasek realizacji materiału i odznaki w postaci listków, jabłek i drzew pozwalają uczniowi na bieżąco śledzić swoje sukcesy. Możliwość wymiany odznak na atrakcyjne nagrody dodatkowo motywuje do dalszej pracy i osiągania kolejnych celów.

Cele edukacyjne

Kształtowanie kompetencji w czytaniu, pisaniu i liczeniu – rozwijanie zdolności analizy bardziej zaawansowanych tekstów, rozwiązywania trudniejszych zadań matematycznych i pracy z dokumentami tekstowymi, z uwzględnieniem logicznego myślenia w zadaniach matematycznych i tekstowych.
Zwiększanie ciekawości świata – pogłębianie wiedzy o zjawiskach fizycznych i chemicznych, takich jak działanie sił, reakcje chemiczne, procesy energetyczne oraz struktura materii. Zrozumienie mechanizmów funkcjonujących w organizmach i środowisku w kontekście nauk przyrodniczych, chemii i fizyki.
Rozwój zdrowego stylu życia i bezpieczeństwa – poszerzanie świadomości na temat higieny, zdrowia i bezpieczeństwa, zarówno w życiu codziennym, jak i w kontekście społecznym. Zrozumienie wpływu procesów fizycznych i chemicznych na organizmy żywe.
Rozwijanie kreatywności i umiejętności praktycznych – angażowanie w bardziej zaawansowane projekty edukacyjne, łączące przedmioty przyrodnicze, matematyczne i językowe, takie jak tworzenie modeli chemicznych, przeprowadzanie badań fizycznych czy rozwiązywanie problemów matematycznych związanych z życiem codziennym.
Budowanie kompetencji cyfrowych na wyższym poziomie – nauka efektywnego i bezpiecznego korzystania z narzędzi cyfrowych, rozwijanie umiejętności pracy z grafiką komputerową, algorytmiką oraz Internetem, a także skuteczne wykorzystywanie technologii w edukacji.
Kształtowanie postaw obywatelskich i społecznych – rozwijanie szacunku dla historii, tradycji i środowiska, a także aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym. Wzrost świadomości ekologicznej i odpowiedzialności za dobro wspólne.
Wspieranie samodzielności i odpowiedzialności – nauka organizowania nauki, analizowania informacji i podejmowania bardziej złożonych decyzji, co przygotowuje do wyzwań związanych z dalszym rozwojem.
Rozwijanie umiejętności samodzielnego myślenia i rozwiązywania złożonych problemów – doskonalenie zdolności logicznego myślenia i rozwiązywania trudniejszych problemów, umiejętność samodzielnego wyciągania wniosków i znajdowania rozwiązań w kontekście rzeczywistych wyzwań.

Grupa docelowa

  • 1569 scenariuszy lekcyjnych, a w nich ćwiczenia praktyczne, wspierające rozwój umiejętności w zakresie zaawansowanego czytania, pisania, matematyki oraz logicznego myślenia – analiza bardziej skomplikowanych tekstów literackich i użytkowych, rozwiązywanie zaawansowanych zadań matematycznych oraz zagadnień logicznych, rozwijających zdolności analityczne i kreatywne myślenie.
  • Karty pracy i interaktywne zadania rozwijające wiedzę i umiejętności w różnych obszarach nauki na cały rok – zadania obejmujące zaawansowane zagadnienia z matematyki, przyrody, fizyki i chemii, rozwijające umiejętność zastosowania wiedzy w praktyce oraz przygotowujące do samodzielnego rozwiązywania trudniejszych problemów.
  • Lekcje rozwijające ciekawość świata – badanie bardziej zaawansowanych zjawisk przyrodniczych, analizowanie fizycznych i chemicznych procesów w naturze, zgłębianie budowy organizmów oraz ich funkcjonowania w ekosystemie.
  • Wskazówki dotyczące zdrowia, higieny, bezpieczeństwa oraz reagowania w sytuacjach zagrożenia – rozumienie procesów biologicznych, chemicznych i fizycznych zachodzących w organizmach w obliczu zagrożenia, nauka o wpływie substancji chemicznych na zdrowie i środowisko, a także zasady bezpieczeństwa związane z ich stosowaniem.
  • Ćwiczenia językowe – tworzenie bardziej skomplikowanych wypowiedzi, rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem, kreatywne pisanie oraz analiza tekstów literackich i naukowych, nauka interpretacji i formułowania wniosków z różnych źródeł.
  • Zadania matematyczne i logiczne – liczenie, ułamki, miary, podstawy geometrii oraz praktyczne obliczenia, w tym obliczenia związane z pomiarami fizycznymi, obliczaniem gęstości substancji, objętości czy obliczaniem masy na podstawie wzorów chemicznych.
  • Obsługa narzędzi cyfrowych – tworzenie prostych grafik, praca z tekstem, bezpieczne korzystanie z internetu i wprowadzenie do programowania
  • Dodatkowe materiały – quizy, gry edukacyjne, filmiki, kreatywne projekty DIY, które rozwijają wyobraźnię i praktyczne umiejętności

Program

Biologia

Cechy dziedziczne i niedziedziczne: rozróżnianie cech dziedzicznych i niedziedzicznych. Rola DNA: wyjaśnianie roli DNA jako nośnika informacji genetycznej. Budowa DNA i RNA: znajomość budowy cząsteczki DNA i RNA oraz ich funkcji. Pojęcia genetyczne: rozumienie pojęć: gen, allel, chromosom, genotyp, fenotyp, homozygota, heterozygota. Krzyżówki genetyczne: wykonywanie krzyżówek genetycznych i stosowanie prawa Mendla. Dziedziczenie płci i chorób genetycznych: znajomość mechanizmu dziedziczenia płci, grup krwi i chorób genetycznych. Transkrypcja i translacja: wyjaśnianie znaczenia transkrypcji i translacji w syntezie białek. Mutacje genowe i chromosomowe: rozróżnianie mutacji genowych i chromosomowych oraz znajomość ich skutków. Choroby genetyczne i diagnostyka prenatalna: omawianie przykładów chorób genetycznych oraz metod diagnostyki prenatalnej. Mechanizmy ewolucji: rozumienie mechanizmów ewolucji (dobór naturalny, dobór sztuczny, specjacja). Dowody ewolucji: rozpoznawanie dowodów ewolucji (bezpośrednich i pośrednich). Ewolucja człowieka: znajomość kolejnych etapów ewolucji człowieka oraz ich cech charakterystycznych. Pojęcia związane z ewolucją: rozróżnianie pojęć: relikt, ogniwo pośrednie, wspólny przodek. Ekosystem: definiowanie pojęć: populacja, biocenoza, ekosystem, nisza ekologiczna, siedlisko. Czynniki wpływające na populacje: omawianie czynników wpływających na liczebność, zagęszczenie i strukturę populacji. Rozmieszczenie organizmów: rozróżnianie typów rozmieszczenia organizmów i struktur populacyjnych. Zależności międzygatunkowe: wyjaśnianie zależności międzygatunkowych (konkurencja, drapieżnictwo, pasożytnictwo, symbioza, komensalizm). Zależności pokarmowe: analizowanie zależności pokarmowych (łańcuchy i sieci troficzne). Rola organizmów w ekosystemie: znajomość roli producentów, konsumentów i destruentów w ekosystemie. Obieg materii i przepływ energii: omawianie obiegu materii i przepływu energii w przyrodzie (np. węgla, azotu, tlenu). Piramidy ekologiczne: rozumienie znaczenia piramid ekologicznych. Bioróżnorodność: rozróżnianie poziomów bioróżnorodności: genetycznej, gatunkowej i ekosystemowej. Zagrożenia dla bioróżnorodności: znajomość zagrożeń dla różnorodności biologicznej i ich przyczyn (m.in. działalność człowieka). Zrównoważony rozwój: wyjaśnianie zasad zrównoważonego rozwoju i racjonalnego gospodarowania zasobami przyrody. Ochrona przyrody: wymienianie i charakteryzowanie form ochrony przyrody (obszarowa, gatunkowa, indywidualna). Ochrona gatunków: rozpoznawanie gatunków chronionych i znajomość zasad ich ochrony. Zanieczyszczenia środowiska: analizowanie wpływu zanieczyszczeń na środowisko (np. smog, kwaśne deszcze, efekt cieplarniany).

Geografia

Środowisko przyrodnicze Polski: znajomość cech środowiska przyrodniczego Polski (klimat, rzeźba terenu, wody, gleby, roślinność, ochrona przyrody). Regiony geograficzne Polski: rozpoznawanie regionów geograficznych Polski i wskazywanie ich na mapie. Struktura ludności Polski: znajomość struktury ludności Polski oraz pojęć: przyrost naturalny, migracje, urbanizacja, bezrobocie. Układ gospodarczy Polski: rozumienie układu gospodarczego Polski – rolnictwo, przemysł, energetyka, transport, usługi. Czytanie map i danych statystycznych: umiejętność czytania map, wykresów i danych statystycznych. Rola Polski w Unii Europejskiej: znajomość roli Polski w Unii Europejskiej i relacji międzynarodowych.

Historia

Wydarzenia XX i XXI wieku: znajomość najważniejszych wydarzeń XX i XXI wieku, zwłaszcza dotyczących Polski: wojny światowe, okupacja, Holokaust, PRL, Solidarność, transformacja ustrojowa. Geneza i przebieg II wojny światowej: rozumienie genezy i przebiegu II wojny światowej oraz jej skutków. Historia powojenna Polski: znajomość historii powojennej Polski i procesu odzyskiwania suwerenności. Postacie historyczne: znajomość postaci historycznych, takich jak: Józef Piłsudski, Władysław Sikorski, Jan Paweł II, Lech Wałęsa. Procesy polityczne, społeczne i gospodarcze: rozumienie procesów politycznych, społecznych i gospodarczych zachodzących w Polsce i na świecie w XX wieku. Analiza źródeł historycznych: umiejętność analizowania źródeł, map historycznych oraz osadzania wydarzeń w czasie.

Język polski

Reguły fleksji, składni i słowotwórstwa: znajomość i stosowanie reguł fleksji, składni i słowotwórstwa. Części mowy: rozpoznawanie i tworzenie różnych części mowy (czasownik, imiesłów, rzeczownik, przymiotnik, liczebnik, zaimek). Typy zdań złożonych: rozróżnianie typów zdań złożonych (współrzędne, podrzędne). Pisownia i interpunkcja: stosowanie poprawnej pisowni i interpunkcji (również w dialogach). Odmiany stylu wypowiedzi: znajomość odmian stylu wypowiedzi i umiejętność dostosowywania ich do kontekstu. Redagowanie form wypowiedzi: redagowanie różnorodnych form wypowiedzi: opowiadanie, charakterystyka, rozprawka, sprawozdanie, list motywacyjny, CV, podanie, recenzja. Spójność i logika tekstów: budowanie tekstów spójnych, logicznych, z odpowiednią kompozycją i stylem. Informacja a opinia: rozróżnianie informacji od opinii, rozumienie mechanizmów perswazji i manipulacji językowej. Lektury obowiązkowe: znajomość treści, bohaterów i problematyki lektur obowiązkowych, takich jak: Pan Tadeusz, Treny, Quo vadis, Syzyfowe prace, Balladyna, Ziele na kraterze, Latarnik, Artysta. Środki stylistyczne: analizowanie środków stylistycznych i rozumienie ich funkcji w tekście (epitet, porównanie, metafora itp.). Interpretacja tekstów literackich: interpretowanie tekstów poetyckich i prozatorskich w kontekście epoki, tematu, symboliki i przesłania. Analiza dzieł artystycznych: analiza i opisywanie dzieł filmowych, teatralnych i malarskich. Czytanie ze zrozumieniem: czytanie ze zrozumieniem tekstów literackich i użytkowych. Analiza gatunków prasowych i medialnych: analizowanie różnych gatunków prasowych i medialnych (artykuł, reportaż, felieton, wywiad). Język filmu: rozpoznawanie elementów języka filmu i znajomość zasad tworzenia scenariuszy. Dyskusje i argumentacja: prowadzenie dyskusji, argumentowanie, formułowanie logicznych wniosków.

Język angielski

Pytania o dane osobowe: zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi dotyczących danych osobowych (imię, wiek, narodowość, adres, numer telefonu itp.). Etapy życia i cechy wyglądu: rozpoznawanie i nazywanie etapów życia człowieka oraz cech wyglądu zewnętrznego. Cechy charakteru: opisywanie cech charakteru z użyciem przysłów stopnia (e.g. very, quite, a bit). Słownictwo związane z ubiorami: posługiwanie się słownictwem dotyczącym ubioru i dodatków. Opis stroju: umiejętność opisania stroju oraz wyrażania preferencji w zakresie wyglądu. Upodobania: znajomość czasowników wyrażających upodobania (like, love, enjoy, hate, prefer) oraz ich gramatycznych następstw (np. -ing). Emocje i uczucia: opisywanie emocji, uczuć i stosowanie wyrażeń dotyczących samopoczucia. Czasy gramatyczne: stosowanie poprawnie czasów: Present Simple, Present Continuous, Present Perfect, Past Simple, Past Continuous, Past Perfect, Future Simple, Future Continuous, Future Perfect, Future Perfect Continuous. Konstrukcje gramatyczne: znajomość konstrukcji z „used to” oraz strony biernej, mowy zależnej i okresów warunkowych. Zaimki, przymiotniki i przyimki: posługiwanie się zaimkami, przymiotnikami i przyimkami miejsca i czasu. Tworzenie zdań: tworzenie poprawnych zdań z konstrukcjami typu „verb + infinitive/-ing”. Formy użytkowe: tworzenie różnych form użytkowych: list, zaproszenie, opowiadanie. Organizacja tekstu: stosowanie zasad organizacji tekstu: wstęp, rozwinięcie, zakończenie. Poprawność językowa: dbanie o spójność, poprawność językową i stylistyczną wypowiedzi. Słuchanie: rozumienie ogólnego sensu oraz szczegółów wypowiedzi mówionych. Czytanie ze zrozumieniem: czytanie ze zrozumieniem tekstów użytkowych i informacyjnych, rozpoznawanie intencji wypowiedzi. Słownictwo tematyczne: znajomość i stosowanie słownictwa z zakresu: sportu, zdrowia, technologii, życia rodzinnego i społecznego, edukacji, kultury, zakupów i usług, przyrody i środowiska, przestępstw, turystyki, miejsc i budynków. Reakcje w codziennych sytuacjach językowych: reagowanie w codziennych sytuacjach językowych. Rozmowa: prowadzenie rozmowy, zadawanie pytań i formułowanie odpowiedzi. Zwroty grzecznościowe: posługiwanie się zwrotami grzecznościowymi i wyrażeniami konwersacyjnymi.

Matematyka

Statystyka: rozumienie, czym jest statystyka i posługiwanie się podstawowymi danymi statystycznymi (np. procent Polaków mieszkających w domach, odsetek kobiet, średni wiek). Analiza danych: umiejętność analizowania danych przedstawionych w tabelach, diagramach (w tym słupkowych, liniowych, kołowych) oraz na wykresach. Wnioski ze statystyki: umiejętność wyciągania wniosków z danych i rozwiązywania prostych zadań problemowych opartych na statystyce (np. wzrost sprzedaży procentowo, średnia wieku w grupie). Wielkości wprost proporcjonalne: rozumienie pojęcia wielkości wprost proporcjonalnych i umiejętność ich rozpoznawania. Proporcjonalność prosta: rozwiązywanie zadań z proporcjonalnością prostą, wykorzystując tabele i obliczenia. Ułamki i procenty: obliczanie ułamka danej liczby oraz procentu danej liczby. Zamiana procentów na ułamki: umiejętność zamiany procentów na ułamki (zwykłe i dziesiętne) i odwrotnie. Promil: znajomość pojęcia promila i umiejętność jego obliczania. Liczba a procent: znajdowanie liczby, gdy dany jest jej procent. Obliczanie procentów: rozumienie pojęć "o ile procent więcej/mniej" i umiejętność ich obliczania, rozróżnianie od punktów procentowych. Obliczenia procentowe: wykonywanie obliczeń procentowych związanych z obniżkami, podwyżkami oraz podatkami (VAT). Procenty w praktyce: rozumienie zastosowania procentów w praktyce (np. stężenie procentowe roztworu). Potęgowanie: rozumienie pojęcia potęgowania jako skróconego zapisu mnożenia, znajomość podstawy i wykładnika potęgi. Działania na potęgach: znajomość i stosowanie zasad działań na potęgach (mnożenie, dzielenie potęg o tych samych podstawach/wykładnikach, potęgowanie potęgi, potęgi o wykładniku całkowitym ujemnym, potęga o wykładniku zero). Notacja wykładnicza: zapisywanie bardzo dużych i bardzo małych liczb w notacji wykładniczej oraz ich porównywanie. Dodawanie i odejmowanie w notacji wykładniczej: wykonywanie dodawania i odejmowania liczb w notacji wykładniczej (poprzez sprowadzanie do tej samej potęgi 10). Duże liczby: znajomość słownych nazw dużych liczb (miliard, bilion, trylion, biliard, tryliard itp.) i umiejętność ich powiązania z notacją wykładniczą. Pierwiastki kwadratowe: rozumienie pojęcia pierwiastka kwadratowego i umiejętność jego obliczania (dla liczb nieujemnych), znajomość własności podnoszenia pierwiastka kwadratowego do drugiej potęgi. Szacowanie pierwiastków: umiejętność szacowania wartości pierwiastków z dokładnością do części dziesiątych. Pierwiastki wymierne i niewymierne: rozróżnianie pierwiastków wymiernych i niewymiernych. Własności pierwiastków: znajomość i stosowanie własności pierwiastków (mnożenie i dzielenie pierwiastków). Wyłączanie i włączanie czynnika: umiejętność wyłączania czynnika przed znak pierwiastka i włączania czynnika pod znak pierwiastka (do porównywania). Pierwiastki sześcienne: znajomość pojęcia pierwiastka trzeciego stopnia (sześciennego) i umiejętność jego obliczania (także dla liczb ujemnych), znajomość własności podnoszenia pierwiastka sześciennego do trzeciej potęgi. Działania na potęgach i pierwiastkach: poprawne wykonywanie działań na potęgach i pierwiastkach. Wyrażenia algebraiczne: znajomość definicji wyrażenia algebraicznego i rozumienie, czym jest jego wartość liczbowa, umiejętność jej obliczenia. Zadania tekstowe z wyrażeniami algebraicznymi: umiejętność zapisywania zadań tekstowych za pomocą wyrażeń algebraicznych. Suma algebraiczna i jednomian: znajomość pojęcia sumy algebraicznej i jednomianu. Wyrazy sumy algebraicznej: umiejętność wyodrębniania wyrazów sumy algebraicznej (z uwzględnieniem znaków) oraz rozróżniania i redukowania wyrazów podobnych. Opuszczanie nawiasów: znajomość zasad opuszczania nawiasów (z plusem i minusem przed nawiasem). Mnożenie i dzielenie sum algebraicznych: umiejętność mnożenia sumy algebraicznej przez liczbę lub jednomian oraz dzielenia sumy algebraicznej przez liczbę. Zadania z wyrażeniami algebraicznymi i procentami: umiejętność zapisywania i rozwiązywania zadań z wyrażeniami algebraicznymi i procentami. Równania: znajomość definicji równania (lewa i prawa strona, niewiadoma). Rozwiązywanie równań: rozumienie pojęcia rozwiązania równania i umiejętność sprawdzania, czy dana liczba jest rozwiązaniem. Równania równoważne: znajomość pojęcia równań równoważnych. Rozwiązywanie równań z jedną niewiadomą: umiejętność rozwiązywania równań z jedną niewiadomą, stosując podstawowe zasady (dodawanie/odejmowanie, mnożenie/dzielenie obu stron równania). Pole koła: umiejętność obliczania pola koła (wzór, obliczenia, w tym dla danej średnicy). Pole pierścienia kołowego: umiejętność obliczania pola pierścienia kołowego (wzór, obliczenia). Własności dwusiecznej kąta: znajomość własności dwusiecznej kąta. Dwusieczna kąta: rozumienie pojęcia dwusiecznej kąta i umiejętność jej wskazywania/opisywania. Konstruowanie dwusiecznej kąta: umiejętność konstruowania dwusiecznej kąta.

Fizyka

Ruch drgający: rozpoznawanie i opisywanie ruchu drgającego oraz wielkości go charakteryzujących: amplitudę, okres, częstotliwość. Wzory na fale: stosowanie wzorów na częstotliwość i długość fali. Drgania a fale mechaniczne: wyjaśnianie związku między drganiami a powstawaniem fal mechanicznych. Dźwięki: rozróżnianie dźwięków słyszalnych, infradźwięków i ultradźwięków. Zjawiska dźwiękowe: opisywanie zjawisk dyfrakcji, echolokacji i związku amplitudy z głośnością dźwięku. Fale dźwiękowe: rozumienie, że fale dźwiękowe nie rozchodzą się w próżni. Ładunki elektryczne: rozróżnianie rodzajów ładunków elektrycznych i ich właściwości (przyciąganie, odpychanie). Elektryzowanie ciał: wyjaśnianie sposobów elektryzowania ciał (pocieranie, dotyk, indukcja). Budowa atomu: znajomość budowy atomu i pojęcia jonów (kation, anion). Zasada zachowania ładunku elektrycznego: znajomość zasady zachowania ładunku elektrycznego. Przewodniki i izolatory: rozróżnianie przewodników i izolatorów oraz wyjaśnianie ich roli w przepływie ładunku. Magnesy: rozpoznawanie biegunów magnesu i opisywanie oddziaływań między nimi. Namagnetsowanie: wyjaśnianie zjawiska namagnesowania ferromagnetyków. Przewodnik z prądem: rozumienie, że przewodnik z prądem wytwarza pole magnetyczne. Budowa elektromagnesu: znajomość budowy elektromagnesu i sposobów wzmacniania jego działania. Kompas: stosowanie kompasu do wyznaczania kierunku pola magnetycznego. Prąd elektryczny: wyjaśnianie, czym jest prąd elektryczny oraz jakie są jego nośniki. Źródła napięcia elektrycznego: znajomość źródeł napięcia elektrycznego (np. bateria). Obwody elektryczne: znajomość budowy i zasady działania prostych obwodów elektrycznych. Wzory elektryczne: stosowanie podstawowych wzorów na napięcie, natężenie, opór (prawo Ohma). Pomiar prądu: znajomość sposobu łączenia amperomierza i woltomierza w obwodzie. Światło widzialne: znajomość zakresu światła widzialnego i jego właściwości jako fali elektromagnetycznej. Odbicie i załamanie światła: stosowanie prawa odbicia i załamania światła. Rozszczepienie światła: wyjaśnianie zjawiska rozszczepienia światła w pryzmacie. Rozproszenie światła: opisywanie zjawisk rozproszenia światła i znajomość ich przykładów z życia codziennego. Prędkość światła: znajomość prędkości światła w próżni i rozumienie jej wyjątkowości w przyrodzie.

Chemia

Tlenki: rozróżnianie tlenków kwasowych, zasadowych, amfoterycznych i obojętnych. Klasyfikacja związków chemicznych: klasyfikowanie związków chemicznych jako kwasy, zasady i sole. Właściwości związków nieorganicznych: opisywanie właściwości fizycznych i chemicznych poznanych związków nieorganicznych. Przyporządkowywanie związków: przyporządkowywanie związku chemicznego do odpowiedniej grupy na podstawie jego właściwości i reakcji. Otrzymywanie tlenków: wyjaśnianie sposobów otrzymywania tlenków metali i niemetali przez spalanie pierwiastków. Tlenki rozpuszczalne i nierozpuszczalne: rozróżnianie tlenków rozpuszczalnych i nierozpuszczalnych w wodzie. Otrzymywanie zasad: podawanie sposobów otrzymywania zasad w reakcji metalu z wodą i tlenku metalu z wodą. Otrzymywanie trudno rozpuszczalnych wodorotlenków: wskazywanie sposobów otrzymywania trudno rozpuszczalnych wodorotlenków w reakcji soli z zasadą. Otrzymywanie kwasów beztlenowych: omawianie sposobów otrzymywania kwasów beztlenowych, np. HCl, H₂S. Otrzymywanie kwasów tlenowych: omawianie sposobów otrzymywania kwasów tlenowych, np. H₂SO₃, H₃PO₄. Otrzymywanie soli: znajomość reakcji prowadzących do otrzymywania soli (np. kwas + zasada, metal + kwas, sól + sól). Reakcje tlenków: wskazywanie reakcji tlenków metali z kwasami oraz tlenków niemetali z zasadami jako sposobów otrzymywania soli. Rodzaje reakcji chemicznych: rozpoznawanie reakcji zachodzących z wydzieleniem gazów, powstaniem osadów i słabych elektrolitów. Zapis reakcji: zapisywanie równań reakcji w formie cząsteczkowej i jonowej skróconej. Przewidywanie produktów reakcji: przewidywanie produktów reakcji chemicznych z uwzględnieniem właściwości substratów. Typy reakcji chemicznych: rozpoznawanie typów reakcji chemicznych: zobojętniania, strąceniowe, wypierania, syntezy. Produkty gazowe: wskazywanie gazowych produktów reakcji: H₂, CO₂, SO₂, NH₃, NO, NO₂. Dysocjacja jonowa: wyjaśnianie pojęcia dysocjacji jonowej oraz znajomość definicji elektrolitu. Elektrolity: rozróżnianie mocnych i słabych elektrolitów na podstawie ich dysocjacji. Równania dysocjacji jonowej: zapisywanie równań dysocjacji jonowej kwasów, zasad i soli. Jony w roztworze: wskazywanie jonów obecnych w roztworze wodnym danego związku. Analiza wyników doświadczeń: analizowanie wyników doświadczeń chemicznych i formułowanie wniosków. Tabela rozpuszczalności: korzystanie z tabeli rozpuszczalności do przewidywania możliwości zajścia reakcji chemicznych. Zadania obliczeniowe: rozwiązywanie zadań problemowych i obliczeniowych dotyczących otrzymywania związków nieorganicznych. Nazewnictwo chemiczne: posługiwanie się poprawnym nazewnictwem chemicznym i symbolami pierwiastków. Wzory i równania: stosowanie poprawnych wzorów i równań reakcji chemicznych. Pojęcia chemiczne: używanie poprawnych pojęć chemicznych w wypowiedziach ustnych i pisemnych.

Informatyka

Algorytmy: rozumienie pojęcia algorytmu oraz znajomość sposobów jego zapisu (słowny, graficzny, blokowy). Tworzenie algorytmów: tworzenie i analizowanie algorytmów dla prostych problemów. Instrukcje warunkowe i pętle: stosowanie instrukcji warunkowych i pętli. Zmienne i operacje logiczne: znajomość zasad działania zmiennych i operacji logicznych. Programowanie wizualne i tekstowe: wykorzystanie środowisk do programowania wizualnego (np. Scratch) oraz tekstowego. Składnia języka C++: znajomość podstawowej składni języka C++. Deklaracja zmiennych: umiejętność deklarowania zmiennych oraz stosowania operatorów arytmetycznych i logicznych. Proste programy: pisanie prostych programów z wykorzystaniem instrukcji warunkowych (if, else) i pętli (for, while). Struktura programu w C++: rozumienie struktury programu w języku C++ i umiejętność jej modyfikowania. Błędy w kodzie: analiza i poprawianie błędów w kodzie. Prezentacje multimedialne: tworzenie przejrzystych, estetycznych prezentacji z wykorzystaniem programu PowerPoint lub równoważnego. Animacje i multimedia: stosowanie animacji, przejść slajdów i osadzanie multimediów (filmy, dźwięki). Dostosowanie prezentacji: umiejętność dostosowania prezentacji do konkretnego odbiorcy i celu. Efektywna komunikacja wizualna: znajomość zasad efektywnej komunikacji wizualnej. Bezpieczeństwo w Internecie: znajomość zasad bezpiecznego korzystania z Internetu. Zagrożenia sieciowe: rozpoznawanie zagrożeń sieciowych (np. phishing, wirusy, spam). Efektywne korzystanie z internetu: umiejętność korzystania z przeglądarek i wyszukiwarek w sposób świadomy i efektywny. Ochrona danych osobowych: rozumienie znaczenia ochrony danych osobowych i prywatności w sieci. Pojęcia sieciowe: znajomość pojęć: adres IP, domena, protokoły sieciowe, chmura obliczeniowa.

Wiedza o społeczeństwie

Ustrój Rzeczypospolitej Polskiej: znajomość podstaw ustroju Rzeczypospolitej Polskiej (Konstytucja, trójpodział władzy, funkcje parlamentu, prezydenta, rządu). Pojęcia obywatelskie: rozumienie pojęć: obywatelstwo, prawa człowieka, samorządność, demokracja. Organizacje międzynarodowe: znajomość organizacji międzynarodowych (ONZ, NATO, UE) i roli Polski w ich strukturach. Prawa i obowiązki obywatela: rozpoznawanie praw i obowiązków obywatela oraz znajomość instytucji publicznych. Aktywność społeczna: rozumienie znaczenia aktywności społecznej, wolontariatu i przedsiębiorczości. Analiza życia publicznego: umiejętność analizowania informacji z życia publicznego, rozpoznawanie źródeł informacji i fake newsów.

Edukacja dla bezpieczeństwa

Reagowanie w sytuacjach zagrożenia: zdobycie umiejętności niezbędnych do reagowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia. Zasady ewakuacji: znajomość zasad ewakuacji, udzielania pierwszej pomocy, zabezpieczania miejsca wypadku oraz reagowania na różne zagrożenia, od pożarów po ataki terrorystyczne. Pierwsza pomoc: umiejętność udzielania pomocy poszkodowanym oraz rozpoznawania objawów urazów i chorób cywilizacyjnych. Zdrowie psychiczne i relacje społeczne: dbanie o zdrowie psychiczne oraz umiejętność budowania i utrzymywania pozytywnych relacji społecznych.

Twoi instruktorzy

dczerepak

4.95/5
22 Recenzje
Zobacz więcej
klasa podst 8
390,00  - 6 000,00 
Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare
No apps configured. Please contact your administrator.
Zapomniałeś hasła?
No apps configured. Please contact your administrator.