Biologia
Cechy dziedziczne i niedziedziczne: rozróżnianie cech dziedzicznych i niedziedzicznych.
Rola DNA: wyjaśnianie roli DNA jako nośnika informacji genetycznej.
Budowa DNA i RNA: znajomość budowy cząsteczki DNA i RNA oraz ich funkcji.
Pojęcia genetyczne: rozumienie pojęć: gen, allel, chromosom, genotyp, fenotyp, homozygota, heterozygota.
Krzyżówki genetyczne: wykonywanie krzyżówek genetycznych i stosowanie prawa Mendla.
Dziedziczenie płci i chorób genetycznych: znajomość mechanizmu dziedziczenia płci, grup krwi i chorób genetycznych.
Transkrypcja i translacja: wyjaśnianie znaczenia transkrypcji i translacji w syntezie białek.
Mutacje genowe i chromosomowe: rozróżnianie mutacji genowych i chromosomowych oraz znajomość ich skutków.
Choroby genetyczne i diagnostyka prenatalna: omawianie przykładów chorób genetycznych oraz metod diagnostyki prenatalnej.
Mechanizmy ewolucji: rozumienie mechanizmów ewolucji (dobór naturalny, dobór sztuczny, specjacja).
Dowody ewolucji: rozpoznawanie dowodów ewolucji (bezpośrednich i pośrednich).
Ewolucja człowieka: znajomość kolejnych etapów ewolucji człowieka oraz ich cech charakterystycznych.
Pojęcia związane z ewolucją: rozróżnianie pojęć: relikt, ogniwo pośrednie, wspólny przodek.
Ekosystem: definiowanie pojęć: populacja, biocenoza, ekosystem, nisza ekologiczna, siedlisko.
Czynniki wpływające na populacje: omawianie czynników wpływających na liczebność, zagęszczenie i strukturę populacji.
Rozmieszczenie organizmów: rozróżnianie typów rozmieszczenia organizmów i struktur populacyjnych.
Zależności międzygatunkowe: wyjaśnianie zależności międzygatunkowych (konkurencja, drapieżnictwo, pasożytnictwo, symbioza, komensalizm).
Zależności pokarmowe: analizowanie zależności pokarmowych (łańcuchy i sieci troficzne).
Rola organizmów w ekosystemie: znajomość roli producentów, konsumentów i destruentów w ekosystemie.
Obieg materii i przepływ energii: omawianie obiegu materii i przepływu energii w przyrodzie (np. węgla, azotu, tlenu).
Piramidy ekologiczne: rozumienie znaczenia piramid ekologicznych.
Bioróżnorodność: rozróżnianie poziomów bioróżnorodności: genetycznej, gatunkowej i ekosystemowej.
Zagrożenia dla bioróżnorodności: znajomość zagrożeń dla różnorodności biologicznej i ich przyczyn (m.in. działalność człowieka).
Zrównoważony rozwój: wyjaśnianie zasad zrównoważonego rozwoju i racjonalnego gospodarowania zasobami przyrody.
Ochrona przyrody: wymienianie i charakteryzowanie form ochrony przyrody (obszarowa, gatunkowa, indywidualna).
Ochrona gatunków: rozpoznawanie gatunków chronionych i znajomość zasad ich ochrony.
Zanieczyszczenia środowiska: analizowanie wpływu zanieczyszczeń na środowisko (np. smog, kwaśne deszcze, efekt cieplarniany).
Geografia
Środowisko przyrodnicze Polski: znajomość cech środowiska przyrodniczego Polski (klimat, rzeźba terenu, wody, gleby, roślinność, ochrona przyrody).
Regiony geograficzne Polski: rozpoznawanie regionów geograficznych Polski i wskazywanie ich na mapie.
Struktura ludności Polski: znajomość struktury ludności Polski oraz pojęć: przyrost naturalny, migracje, urbanizacja, bezrobocie.
Układ gospodarczy Polski: rozumienie układu gospodarczego Polski – rolnictwo, przemysł, energetyka, transport, usługi.
Czytanie map i danych statystycznych: umiejętność czytania map, wykresów i danych statystycznych.
Rola Polski w Unii Europejskiej: znajomość roli Polski w Unii Europejskiej i relacji międzynarodowych.
Historia
Wydarzenia XX i XXI wieku: znajomość najważniejszych wydarzeń XX i XXI wieku, zwłaszcza dotyczących Polski: wojny światowe, okupacja, Holokaust, PRL, Solidarność, transformacja ustrojowa.
Geneza i przebieg II wojny światowej: rozumienie genezy i przebiegu II wojny światowej oraz jej skutków.
Historia powojenna Polski: znajomość historii powojennej Polski i procesu odzyskiwania suwerenności.
Postacie historyczne: znajomość postaci historycznych, takich jak: Józef Piłsudski, Władysław Sikorski, Jan Paweł II, Lech Wałęsa.
Procesy polityczne, społeczne i gospodarcze: rozumienie procesów politycznych, społecznych i gospodarczych zachodzących w Polsce i na świecie w XX wieku.
Analiza źródeł historycznych: umiejętność analizowania źródeł, map historycznych oraz osadzania wydarzeń w czasie.
Język polski
Reguły fleksji, składni i słowotwórstwa: znajomość i stosowanie reguł fleksji, składni i słowotwórstwa.
Części mowy: rozpoznawanie i tworzenie różnych części mowy (czasownik, imiesłów, rzeczownik, przymiotnik, liczebnik, zaimek).
Typy zdań złożonych: rozróżnianie typów zdań złożonych (współrzędne, podrzędne).
Pisownia i interpunkcja: stosowanie poprawnej pisowni i interpunkcji (również w dialogach).
Odmiany stylu wypowiedzi: znajomość odmian stylu wypowiedzi i umiejętność dostosowywania ich do kontekstu.
Redagowanie form wypowiedzi: redagowanie różnorodnych form wypowiedzi: opowiadanie, charakterystyka, rozprawka, sprawozdanie, list motywacyjny, CV, podanie, recenzja.
Spójność i logika tekstów: budowanie tekstów spójnych, logicznych, z odpowiednią kompozycją i stylem.
Informacja a opinia: rozróżnianie informacji od opinii, rozumienie mechanizmów perswazji i manipulacji językowej.
Lektury obowiązkowe: znajomość treści, bohaterów i problematyki lektur obowiązkowych, takich jak: Pan Tadeusz, Treny, Quo vadis, Syzyfowe prace, Balladyna, Ziele na kraterze, Latarnik, Artysta.
Środki stylistyczne: analizowanie środków stylistycznych i rozumienie ich funkcji w tekście (epitet, porównanie, metafora itp.).
Interpretacja tekstów literackich: interpretowanie tekstów poetyckich i prozatorskich w kontekście epoki, tematu, symboliki i przesłania.
Analiza dzieł artystycznych: analiza i opisywanie dzieł filmowych, teatralnych i malarskich.
Czytanie ze zrozumieniem: czytanie ze zrozumieniem tekstów literackich i użytkowych.
Analiza gatunków prasowych i medialnych: analizowanie różnych gatunków prasowych i medialnych (artykuł, reportaż, felieton, wywiad).
Język filmu: rozpoznawanie elementów języka filmu i znajomość zasad tworzenia scenariuszy.
Dyskusje i argumentacja: prowadzenie dyskusji, argumentowanie, formułowanie logicznych wniosków.
Język angielski
Pytania o dane osobowe: zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi dotyczących danych osobowych (imię, wiek, narodowość, adres, numer telefonu itp.).
Etapy życia i cechy wyglądu: rozpoznawanie i nazywanie etapów życia człowieka oraz cech wyglądu zewnętrznego.
Cechy charakteru: opisywanie cech charakteru z użyciem przysłów stopnia (e.g. very, quite, a bit).
Słownictwo związane z ubiorami: posługiwanie się słownictwem dotyczącym ubioru i dodatków.
Opis stroju: umiejętność opisania stroju oraz wyrażania preferencji w zakresie wyglądu.
Upodobania: znajomość czasowników wyrażających upodobania (like, love, enjoy, hate, prefer) oraz ich gramatycznych następstw (np. -ing).
Emocje i uczucia: opisywanie emocji, uczuć i stosowanie wyrażeń dotyczących samopoczucia.
Czasy gramatyczne: stosowanie poprawnie czasów: Present Simple, Present Continuous, Present Perfect, Past Simple, Past Continuous, Past Perfect, Future Simple, Future Continuous, Future Perfect, Future Perfect Continuous.
Konstrukcje gramatyczne: znajomość konstrukcji z „used to” oraz strony biernej, mowy zależnej i okresów warunkowych.
Zaimki, przymiotniki i przyimki: posługiwanie się zaimkami, przymiotnikami i przyimkami miejsca i czasu.
Tworzenie zdań: tworzenie poprawnych zdań z konstrukcjami typu „verb + infinitive/-ing”.
Formy użytkowe: tworzenie różnych form użytkowych: list, zaproszenie, opowiadanie.
Organizacja tekstu: stosowanie zasad organizacji tekstu: wstęp, rozwinięcie, zakończenie.
Poprawność językowa: dbanie o spójność, poprawność językową i stylistyczną wypowiedzi.
Słuchanie: rozumienie ogólnego sensu oraz szczegółów wypowiedzi mówionych.
Czytanie ze zrozumieniem: czytanie ze zrozumieniem tekstów użytkowych i informacyjnych, rozpoznawanie intencji wypowiedzi.
Słownictwo tematyczne: znajomość i stosowanie słownictwa z zakresu: sportu, zdrowia, technologii, życia rodzinnego i społecznego, edukacji, kultury, zakupów i usług, przyrody i środowiska, przestępstw, turystyki, miejsc i budynków.
Reakcje w codziennych sytuacjach językowych: reagowanie w codziennych sytuacjach językowych.
Rozmowa: prowadzenie rozmowy, zadawanie pytań i formułowanie odpowiedzi.
Zwroty grzecznościowe: posługiwanie się zwrotami grzecznościowymi i wyrażeniami konwersacyjnymi.
Matematyka
Statystyka: rozumienie, czym jest statystyka i posługiwanie się podstawowymi danymi statystycznymi (np. procent Polaków mieszkających w domach, odsetek kobiet, średni wiek).
Analiza danych: umiejętność analizowania danych przedstawionych w tabelach, diagramach (w tym słupkowych, liniowych, kołowych) oraz na wykresach.
Wnioski ze statystyki: umiejętność wyciągania wniosków z danych i rozwiązywania prostych zadań problemowych opartych na statystyce (np. wzrost sprzedaży procentowo, średnia wieku w grupie).
Wielkości wprost proporcjonalne: rozumienie pojęcia wielkości wprost proporcjonalnych i umiejętność ich rozpoznawania.
Proporcjonalność prosta: rozwiązywanie zadań z proporcjonalnością prostą, wykorzystując tabele i obliczenia.
Ułamki i procenty: obliczanie ułamka danej liczby oraz procentu danej liczby.
Zamiana procentów na ułamki: umiejętność zamiany procentów na ułamki (zwykłe i dziesiętne) i odwrotnie.
Promil: znajomość pojęcia promila i umiejętność jego obliczania.
Liczba a procent: znajdowanie liczby, gdy dany jest jej procent.
Obliczanie procentów: rozumienie pojęć "o ile procent więcej/mniej" i umiejętność ich obliczania, rozróżnianie od punktów procentowych.
Obliczenia procentowe: wykonywanie obliczeń procentowych związanych z obniżkami, podwyżkami oraz podatkami (VAT).
Procenty w praktyce: rozumienie zastosowania procentów w praktyce (np. stężenie procentowe roztworu).
Potęgowanie: rozumienie pojęcia potęgowania jako skróconego zapisu mnożenia, znajomość podstawy i wykładnika potęgi.
Działania na potęgach: znajomość i stosowanie zasad działań na potęgach (mnożenie, dzielenie potęg o tych samych podstawach/wykładnikach, potęgowanie potęgi, potęgi o wykładniku całkowitym ujemnym, potęga o wykładniku zero).
Notacja wykładnicza: zapisywanie bardzo dużych i bardzo małych liczb w notacji wykładniczej oraz ich porównywanie.
Dodawanie i odejmowanie w notacji wykładniczej: wykonywanie dodawania i odejmowania liczb w notacji wykładniczej (poprzez sprowadzanie do tej samej potęgi 10).
Duże liczby: znajomość słownych nazw dużych liczb (miliard, bilion, trylion, biliard, tryliard itp.) i umiejętność ich powiązania z notacją wykładniczą.
Pierwiastki kwadratowe: rozumienie pojęcia pierwiastka kwadratowego i umiejętność jego obliczania (dla liczb nieujemnych), znajomość własności podnoszenia pierwiastka kwadratowego do drugiej potęgi.
Szacowanie pierwiastków: umiejętność szacowania wartości pierwiastków z dokładnością do części dziesiątych.
Pierwiastki wymierne i niewymierne: rozróżnianie pierwiastków wymiernych i niewymiernych.
Własności pierwiastków: znajomość i stosowanie własności pierwiastków (mnożenie i dzielenie pierwiastków).
Wyłączanie i włączanie czynnika: umiejętność wyłączania czynnika przed znak pierwiastka i włączania czynnika pod znak pierwiastka (do porównywania).
Pierwiastki sześcienne: znajomość pojęcia pierwiastka trzeciego stopnia (sześciennego) i umiejętność jego obliczania (także dla liczb ujemnych), znajomość własności podnoszenia pierwiastka sześciennego do trzeciej potęgi.
Działania na potęgach i pierwiastkach: poprawne wykonywanie działań na potęgach i pierwiastkach.
Wyrażenia algebraiczne: znajomość definicji wyrażenia algebraicznego i rozumienie, czym jest jego wartość liczbowa, umiejętność jej obliczenia.
Zadania tekstowe z wyrażeniami algebraicznymi: umiejętność zapisywania zadań tekstowych za pomocą wyrażeń algebraicznych.
Suma algebraiczna i jednomian: znajomość pojęcia sumy algebraicznej i jednomianu.
Wyrazy sumy algebraicznej: umiejętność wyodrębniania wyrazów sumy algebraicznej (z uwzględnieniem znaków) oraz rozróżniania i redukowania wyrazów podobnych.
Opuszczanie nawiasów: znajomość zasad opuszczania nawiasów (z plusem i minusem przed nawiasem).
Mnożenie i dzielenie sum algebraicznych: umiejętność mnożenia sumy algebraicznej przez liczbę lub jednomian oraz dzielenia sumy algebraicznej przez liczbę.
Zadania z wyrażeniami algebraicznymi i procentami: umiejętność zapisywania i rozwiązywania zadań z wyrażeniami algebraicznymi i procentami.
Równania: znajomość definicji równania (lewa i prawa strona, niewiadoma).
Rozwiązywanie równań: rozumienie pojęcia rozwiązania równania i umiejętność sprawdzania, czy dana liczba jest rozwiązaniem.
Równania równoważne: znajomość pojęcia równań równoważnych.
Rozwiązywanie równań z jedną niewiadomą: umiejętność rozwiązywania równań z jedną niewiadomą, stosując podstawowe zasady (dodawanie/odejmowanie, mnożenie/dzielenie obu stron równania).
Pole koła: umiejętność obliczania pola koła (wzór, obliczenia, w tym dla danej średnicy).
Pole pierścienia kołowego: umiejętność obliczania pola pierścienia kołowego (wzór, obliczenia).
Własności dwusiecznej kąta: znajomość własności dwusiecznej kąta.
Dwusieczna kąta: rozumienie pojęcia dwusiecznej kąta i umiejętność jej wskazywania/opisywania.
Konstruowanie dwusiecznej kąta: umiejętność konstruowania dwusiecznej kąta.
Fizyka
Ruch drgający: rozpoznawanie i opisywanie ruchu drgającego oraz wielkości go charakteryzujących: amplitudę, okres, częstotliwość.
Wzory na fale: stosowanie wzorów na częstotliwość i długość fali.
Drgania a fale mechaniczne: wyjaśnianie związku między drganiami a powstawaniem fal mechanicznych.
Dźwięki: rozróżnianie dźwięków słyszalnych, infradźwięków i ultradźwięków.
Zjawiska dźwiękowe: opisywanie zjawisk dyfrakcji, echolokacji i związku amplitudy z głośnością dźwięku.
Fale dźwiękowe: rozumienie, że fale dźwiękowe nie rozchodzą się w próżni.
Ładunki elektryczne: rozróżnianie rodzajów ładunków elektrycznych i ich właściwości (przyciąganie, odpychanie).
Elektryzowanie ciał: wyjaśnianie sposobów elektryzowania ciał (pocieranie, dotyk, indukcja).
Budowa atomu: znajomość budowy atomu i pojęcia jonów (kation, anion).
Zasada zachowania ładunku elektrycznego: znajomość zasady zachowania ładunku elektrycznego.
Przewodniki i izolatory: rozróżnianie przewodników i izolatorów oraz wyjaśnianie ich roli w przepływie ładunku.
Magnesy: rozpoznawanie biegunów magnesu i opisywanie oddziaływań między nimi.
Namagnetsowanie: wyjaśnianie zjawiska namagnesowania ferromagnetyków.
Przewodnik z prądem: rozumienie, że przewodnik z prądem wytwarza pole magnetyczne.
Budowa elektromagnesu: znajomość budowy elektromagnesu i sposobów wzmacniania jego działania.
Kompas: stosowanie kompasu do wyznaczania kierunku pola magnetycznego.
Prąd elektryczny: wyjaśnianie, czym jest prąd elektryczny oraz jakie są jego nośniki.
Źródła napięcia elektrycznego: znajomość źródeł napięcia elektrycznego (np. bateria).
Obwody elektryczne: znajomość budowy i zasady działania prostych obwodów elektrycznych.
Wzory elektryczne: stosowanie podstawowych wzorów na napięcie, natężenie, opór (prawo Ohma).
Pomiar prądu: znajomość sposobu łączenia amperomierza i woltomierza w obwodzie.
Światło widzialne: znajomość zakresu światła widzialnego i jego właściwości jako fali elektromagnetycznej.
Odbicie i załamanie światła: stosowanie prawa odbicia i załamania światła.
Rozszczepienie światła: wyjaśnianie zjawiska rozszczepienia światła w pryzmacie.
Rozproszenie światła: opisywanie zjawisk rozproszenia światła i znajomość ich przykładów z życia codziennego.
Prędkość światła: znajomość prędkości światła w próżni i rozumienie jej wyjątkowości w przyrodzie.
Chemia
Tlenki: rozróżnianie tlenków kwasowych, zasadowych, amfoterycznych i obojętnych.
Klasyfikacja związków chemicznych: klasyfikowanie związków chemicznych jako kwasy, zasady i sole.
Właściwości związków nieorganicznych: opisywanie właściwości fizycznych i chemicznych poznanych związków nieorganicznych.
Przyporządkowywanie związków: przyporządkowywanie związku chemicznego do odpowiedniej grupy na podstawie jego właściwości i reakcji.
Otrzymywanie tlenków: wyjaśnianie sposobów otrzymywania tlenków metali i niemetali przez spalanie pierwiastków.
Tlenki rozpuszczalne i nierozpuszczalne: rozróżnianie tlenków rozpuszczalnych i nierozpuszczalnych w wodzie.
Otrzymywanie zasad: podawanie sposobów otrzymywania zasad w reakcji metalu z wodą i tlenku metalu z wodą.
Otrzymywanie trudno rozpuszczalnych wodorotlenków: wskazywanie sposobów otrzymywania trudno rozpuszczalnych wodorotlenków w reakcji soli z zasadą.
Otrzymywanie kwasów beztlenowych: omawianie sposobów otrzymywania kwasów beztlenowych, np. HCl, H₂S.
Otrzymywanie kwasów tlenowych: omawianie sposobów otrzymywania kwasów tlenowych, np. H₂SO₃, H₃PO₄.
Otrzymywanie soli: znajomość reakcji prowadzących do otrzymywania soli (np. kwas + zasada, metal + kwas, sól + sól).
Reakcje tlenków: wskazywanie reakcji tlenków metali z kwasami oraz tlenków niemetali z zasadami jako sposobów otrzymywania soli.
Rodzaje reakcji chemicznych: rozpoznawanie reakcji zachodzących z wydzieleniem gazów, powstaniem osadów i słabych elektrolitów.
Zapis reakcji: zapisywanie równań reakcji w formie cząsteczkowej i jonowej skróconej.
Przewidywanie produktów reakcji: przewidywanie produktów reakcji chemicznych z uwzględnieniem właściwości substratów.
Typy reakcji chemicznych: rozpoznawanie typów reakcji chemicznych: zobojętniania, strąceniowe, wypierania, syntezy.
Produkty gazowe: wskazywanie gazowych produktów reakcji: H₂, CO₂, SO₂, NH₃, NO, NO₂.
Dysocjacja jonowa: wyjaśnianie pojęcia dysocjacji jonowej oraz znajomość definicji elektrolitu.
Elektrolity: rozróżnianie mocnych i słabych elektrolitów na podstawie ich dysocjacji.
Równania dysocjacji jonowej: zapisywanie równań dysocjacji jonowej kwasów, zasad i soli.
Jony w roztworze: wskazywanie jonów obecnych w roztworze wodnym danego związku.
Analiza wyników doświadczeń: analizowanie wyników doświadczeń chemicznych i formułowanie wniosków.
Tabela rozpuszczalności: korzystanie z tabeli rozpuszczalności do przewidywania możliwości zajścia reakcji chemicznych.
Zadania obliczeniowe: rozwiązywanie zadań problemowych i obliczeniowych dotyczących otrzymywania związków nieorganicznych.
Nazewnictwo chemiczne: posługiwanie się poprawnym nazewnictwem chemicznym i symbolami pierwiastków.
Wzory i równania: stosowanie poprawnych wzorów i równań reakcji chemicznych.
Pojęcia chemiczne: używanie poprawnych pojęć chemicznych w wypowiedziach ustnych i pisemnych.
Informatyka
Algorytmy: rozumienie pojęcia algorytmu oraz znajomość sposobów jego zapisu (słowny, graficzny, blokowy).
Tworzenie algorytmów: tworzenie i analizowanie algorytmów dla prostych problemów.
Instrukcje warunkowe i pętle: stosowanie instrukcji warunkowych i pętli.
Zmienne i operacje logiczne: znajomość zasad działania zmiennych i operacji logicznych.
Programowanie wizualne i tekstowe: wykorzystanie środowisk do programowania wizualnego (np. Scratch) oraz tekstowego.
Składnia języka C++: znajomość podstawowej składni języka C++.
Deklaracja zmiennych: umiejętność deklarowania zmiennych oraz stosowania operatorów arytmetycznych i logicznych.
Proste programy: pisanie prostych programów z wykorzystaniem instrukcji warunkowych (if, else) i pętli (for, while).
Struktura programu w C++: rozumienie struktury programu w języku C++ i umiejętność jej modyfikowania.
Błędy w kodzie: analiza i poprawianie błędów w kodzie.
Prezentacje multimedialne: tworzenie przejrzystych, estetycznych prezentacji z wykorzystaniem programu PowerPoint lub równoważnego.
Animacje i multimedia: stosowanie animacji, przejść slajdów i osadzanie multimediów (filmy, dźwięki).
Dostosowanie prezentacji: umiejętność dostosowania prezentacji do konkretnego odbiorcy i celu.
Efektywna komunikacja wizualna: znajomość zasad efektywnej komunikacji wizualnej.
Bezpieczeństwo w Internecie: znajomość zasad bezpiecznego korzystania z Internetu.
Zagrożenia sieciowe: rozpoznawanie zagrożeń sieciowych (np. phishing, wirusy, spam).
Efektywne korzystanie z internetu: umiejętność korzystania z przeglądarek i wyszukiwarek w sposób świadomy i efektywny.
Ochrona danych osobowych: rozumienie znaczenia ochrony danych osobowych i prywatności w sieci.
Pojęcia sieciowe: znajomość pojęć: adres IP, domena, protokoły sieciowe, chmura obliczeniowa.
Wiedza o społeczeństwie
Ustrój Rzeczypospolitej Polskiej: znajomość podstaw ustroju Rzeczypospolitej Polskiej (Konstytucja, trójpodział władzy, funkcje parlamentu, prezydenta, rządu).
Pojęcia obywatelskie: rozumienie pojęć: obywatelstwo, prawa człowieka, samorządność, demokracja.
Organizacje międzynarodowe: znajomość organizacji międzynarodowych (ONZ, NATO, UE) i roli Polski w ich strukturach.
Prawa i obowiązki obywatela: rozpoznawanie praw i obowiązków obywatela oraz znajomość instytucji publicznych.
Aktywność społeczna: rozumienie znaczenia aktywności społecznej, wolontariatu i przedsiębiorczości.
Analiza życia publicznego: umiejętność analizowania informacji z życia publicznego, rozpoznawanie źródeł informacji i fake newsów.
Edukacja dla bezpieczeństwa
Reagowanie w sytuacjach zagrożenia: zdobycie umiejętności niezbędnych do reagowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia.
Zasady ewakuacji: znajomość zasad ewakuacji, udzielania pierwszej pomocy, zabezpieczania miejsca wypadku oraz reagowania na różne zagrożenia, od pożarów po ataki terrorystyczne.
Pierwsza pomoc: umiejętność udzielania pomocy poszkodowanym oraz rozpoznawania objawów urazów i chorób cywilizacyjnych.
Zdrowie psychiczne i relacje społeczne: dbanie o zdrowie psychiczne oraz umiejętność budowania i utrzymywania pozytywnych relacji społecznych.